wstęp wolny
04.11.2022 godz. 18.00 - WIEŻA CIŚNIEŃ -
WYSTAWA FOTOGRAFII
KINGI ELIASZ
-
SZTUKI WIZUALNE - iN THE RHYTHM OF
CHOPIN - wystawa czynna do 27.11.2022.
„IN THE RHYTHM OF CHOPN”
– malarskość i brak obiektywizmu w fotografii bezkamerowej.
Cykl fotografii
bezkamerowej przedstawiającej fotograficzny zapis dźwięku na
płaskiej powierzchni obrazu.
Fotografie powstały na
potrzeby okładki na płytę projektu muzycznego Józefa Eliasza
pt.: „In The Rhythm of Chopin” z roku 2012, który uzyskał
status Platynowej Płyty w kategorii JAZZ.
Koncepcja oparta została
na wykorzystaniu właściwości światłoczułych materiałów
fotograficznych z pominięciem użycia aparatu forograficznego
podczas rejestracji obrazu w obróbce fotochemicznej. Idea ta
bliska była malarstwu typu action painting[1],
to rodzaj malarstwa, którego założeniem był sposób malowania
spontaniczny, intuicyjny, agresywny, płynący z gestu ręki i
ciała. Istotą projektu była rejestracja samego procesu,
a nie tylko jego produktu finalnego. Proces twórczy był
nieprzewidywalny, a decyzje dotyczące kompozycji i rodzaju
podjętych działań zostały podjęte intuicyjnie. Ważnym
aspektem był przypadek i odkrywanie przestrzeni bez
istniejącej struktury przestrzennej. Powstałe prace
charakteryzuje malarskość, różnorodne plamy nachodzące na
siebie, przenikają się, to znowu są odcięte od siebie.
Widoczne przecierki, zarysowania, miejsca bogate fakturowo
kontrastują z plamami czerni i bieli. Każda praca stanowiła
jedyny zapis procesu gry na perkusji oraz zaprzeczenia
istnieniu obiektywizmu w fotografii. Fotograficzna technika
chemigrafii nawiązuje do dzieł Jacksona Pollocka[2].
Istotną cechą dla otrzymywania obrazów fotochemicznych
powstałych bez użycia aparatu fotograficznego jest
nieprzewidywalność procesów chemicznych w połączeniu z
właściwościami fotoczułymi materiałów fotograficznych, a w
odniesieniu do projektu IN THE RHYTHM OF CHOPN, wzbogaconymi
o gest ręki „malującego” perkusisty. W odniesieniu do
historii sztuki i rejestracji dźwięku na płaszczyźnie obrazu
należy przypomnieć dzieła takich Wojciecha Bruszewskiego[3] i
„Fotografie dźwięków” z roku 1972, Och - fotografia
dźwięku, 1/6 sekundy z roku 1971 – Prace te to odbitki
fotograficzne części taśmy filmowej zawierającej ścieżkę
dźwiękową, która została rozdzielona z obrazem[4].
[1] Malarstwo
gestu, termin wprowadził 1952 amer. krytyk H.
Rosenberg, analizując kompozycje J. Pollocka, F.
Kline’a, W. de Koeninga i J. Tworkova; istotą a.p.
jest znaczenie samego procesu malowania, a nie tylko
jego produktu finalnego.
[2](1912-1956)Malarz
amerykański. Początkowo malował w duchu surrealizmu,
po 1940 kompozycje abstrakcyjne, tworzył
spontanicznie i żywiołowo ujęte układy plam
barwnych, wzbogacając fakturę obrazów różnorodnymi
materiałami; był współtwórcą kierunku abstrakcji
ekspresyjnej, wywarł wpływ na malarstwo współczesne.
[3] Wojciech
Bruszewski – polski reżyser, operator filmowy,
artysta współczesny, artysta multimedialny i
wykładowca. Prekursor sztuki wideo w Polsce. Ur
08.03.1947 , zm. 6.09.2009.
[4] Podobne
wątki można odnaleźć w radzieckiej awangardzie u
Dżigi Wiertowa – radzieckiego reżysera i teoretyka
filmy dokumentalnego oraz Jewgienija Szolpo Wszyscy
oni fascynowali się dźwiękiem i obrazem oraz
eksperymentowali z taśmami filmowymi i urządzeniami
do optycznej syntezy dźwięku.
KINGA ELIASZ
Zajmuje się fotografią
i grafiką.
W 2000 r. zdobyła
dyplom w pracowni prof. Wojciecha Bruszewskiego z plastyki
intermedialnej oraz aneks z fotografii w pracowni prof. Zdzisława
Mackiewicza na Wydziale Sztuk Pięknych
Uniwersytetu im. Mikołaja
Kopernika w Toruniu. W roku 2006 otrzymała
dyplom Związku Polskich Artystów Fotografików.
Urodziła
się 29.kwietnia
1973 roku w Toruniu. Mieszka i pracuje
w Bydgoszczy.
W latach 1999 –
2002 współpracowała
z TVP Oddział w
Bydgoszczy w zakresie realizacji grafiki komputerowej oraz oprawy
plastycznej programów telewizyjnych. W latach 2005 -2015 pracowała
jako nauczyciel
akademicki. Od
roku 2002 zarządza Centrum
Artystycznym Eljazz w Bydgoszczy. Od roku
2008 pełni
funkcję wiceprezesa
Stowarzyszenia Artystycznego Eljazz w Bydgoszczy, które organizuje
międzynarodowe
wydarzenia artystyczne: Bydgoszcz Jazz Festival oraz Europejską
Akademię Jazzu.
Jej prace
znajdują się w
zbiorach Galerii Miejskiej BWA w Bzdgosycyz, Muzeum Historii
Fotografii w Krakowie.
04, 11, 18, 25. 10.2022;
08.11.2022
-
CENTRUM ARTYSTYCZNE ELJAZZ
-
JAM SESSION
- MŁODZI NA START
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego
funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
|