BYDGOSZCZ JAZZ FESTIVAL - PROGRAM          ARCHIWUM          GALERIA          KONTAKT

  01.11.2024 KINOTEATR ADRIA, godz. 19.00

BILETY 100 ZŁ NA DWA KONCERTY

ZADUSZKI JAZZOWE

DANA MASTERS QUARTET

Dana Masters Quartet

„Szerokie wpływy muzyczne Dany są widoczne w jej własnym, unikalnym brzmieniu. Jej zręczność wokalna rozciąga się od głęboko medytacyjnych do wznoszących się, pełnych uniesień, rezonujących wysokich tonów.” – Van Morrison
„… prawdziwie znana piosenkarka jazzowa…”
– All About Jazz

Dana Masters, piosenkarka soulowa, jazzowa i autorka tekstów, urodziła się i wychowała na południu Stanów Zjednoczonych Ameryki w rodzinie, która była zaangażowana w Ruch Praw Obywatelskich w latach 50. i 60. Muzyka Dany, wnuczki znanego działacza na rzecz praw obywatelskich, odzwierciedla radość, smutek, ból i rozkosz ludzkiego doświadczenia. Uwielbiana przez publiczność na całym świecie, jej twórczość jest równocześnie znacząca i niezapomniana, pełna radości i inspiracji.

Mieszkając w Irlandii, Dana zaangażowała się w irlandzką i brytyjską scenę jazzową. Jej wyjątkowe brzmienie, przesiąknięte muzyką, na której się wychowała od soul, funk przez r&b i gospel, głęboko oddziałuje na słuchaczy.

Doświadczona artystka, Dana występowała dla papieża, prezydenta Clintona i sekretarza Clintona, Tony'ego Blaira, a także prowadziła ważny dokument muzyczny w BBC, My Name Is Ottilie. Oprócz rozwijającej się kariery solowej, Dana spędziła 7 lat na trasie z Vanem Morrisonem jako wokalistka.

 

PIANOHOOLIGAN

Pianohooligan

  • Piotr Orzechowski – piano

Pianista, improwizator, kompozytor. Od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich twórców muzycznych. Swoimi kreacjami artystycznymi prowokuje do pytań i redefiniuje szablony wyobrażeń o akcie twórczym i występie scenicznym. Każdy album Orzechowskiego staje się wydarzeniem o nieoczywistym, ponadgatunkowym przesłaniu, w wersji koncertowej od lat docierając na wszystkie kontynenty.

Pianohooligan posługuje się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy stylistyk, od macierzystej muzyki improwizowanej i klasycznej, po awangardę i muzykę elektroniczną. Bezkompromisowy dekonstruktor twórczości Krzysztofa Pendereckiego, artystyczny partner Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Sinfonii Varsovii, czy gwiazd światowego jazzu jak Randy Brecker, Avishai Cohen czy Carlos Zíngaro, oraz wielkich osobowości muzyki współczesnej i elektronicznej, by wymienić tylko Philipa Glassa, Adriana Utleya z Portishead i Williama Basinskiego – koncentruje się jednak przede wszystkim na autorskiej twórczości solowej, która wymyka się prostym gatunkowym podziałom.

Orzechowski jest autorem uznanych pionierskich przedsięwzięć wydawniczych, jak m.in. Dziady (2019, Anaklasis/PWM) na kwartet jazzowy z plejadą gigantów muzyki ambientowej, monumentalnego dzieła solowego 24 Preludes & Improvisations (2017, Decca Classics) nawiązującego formą do DWK J.S. Bacha, czy radykalnego Experiment: Penderecki (2012, Decca Classics) powstałego we współpracy z samym kompozytorem, dającego skuteczny asumpt do artystycznego dialogu między światem jazzu i muzyki nowej.
Laureat nagrody „O!L
śnienia” Onetu, regularnie wyróżniany przez Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą, Jazz Forum czy RadioJAZZ.FM, wielokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

Absolwent Berklee College of Music oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Najnowsze, czwarte wydawnictwo solowe Pianohooligana pt. Critique of Swing in Two Parts to zarazem analityczne i pełne ciepła spojrzenie na zjawisko swingu, kwestionujące jego dotychczasowe, potoczne znaczenie.

Zawsze mam wątpliwości, używając słowa „geniusz”, ale w przypadku Piotra byłoby to uzasadnione. Poświęcił swoje młode życie muzyce i dążeniu do doskonałości.

Po prostu uważam, że to wspaniały pianista, kompozytor i muzyk, jeden z najlepszych, z którym kiedykolwiek grałem, a dodajmy, że grałem z każdym od Herbiego Hancocka do Horace’a Silvera.

Randy Brecker

Wybitny pianista i kompozytor […]

Bardzo zdolny młody człowiek, obdarzony szaloną wyobraźnią. Umie wykorzystywać wnętrze fortepianu, używając pałeczek, i zagrać na fortepianowych strunach wariację na temat "Polymorphii". Potrafi zrobić coś, czego ja bym chyba nie potrafił.

Krzysztof Penderecki

Niezwykle dojrzały pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do ruszenia.

Zbigniew Namysłowski

Aby tworzyć muzykę na poziomie trzeba być więcej niż utalentowanym... Jestem pewien, że ten młody człowiek stanie się światowej klasy muzykiem i dostarczy nam niezapomnianych muzycznych wrażeń.

Vladyslav 'Adzik' Sendecki

  podziękowania dla firmy YAMAHA