Pianohooligan
- Piotr Orzechowski – piano
Pianista, improwizator,
kompozytor. Od głośnego
zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition
2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich
twórców muzycznych. Swoimi kreacjami artystycznymi prowokuje do
pytań i redefiniuje szablony wyobrażeń o akcie twórczym i
występie scenicznym. Każdy album Orzechowskiego staje się
wydarzeniem o nieoczywistym, ponadgatunkowym przesłaniu, w
wersji koncertowej od lat docierając na wszystkie kontynenty.
Pianohooligan posługuje
się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy
stylistyk, od macierzystej muzyki improwizowanej i klasycznej,
po awangardę i muzykę elektroniczną. Bezkompromisowy
dekonstruktor twórczości Krzysztofa Pendereckiego, artystyczny
partner Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia,
Sinfonii Varsovii, czy gwiazd światowego jazzu jak Randy Brecker,
Avishai Cohen czy Carlos Zíngaro, oraz wielkich osobowości
muzyki współczesnej i elektronicznej, by wymienić tylko Philipa
Glassa, Adriana Utleya z Portishead i Williama Basinskiego –
koncentruje się jednak przede wszystkim na autorskiej twórczości
solowej, która wymyka się prostym gatunkowym podziałom.
Orzechowski jest autorem
uznanych pionierskich przedsięwzięć wydawniczych, jak m.in.
Dziady (2019, Anaklasis/PWM) na kwartet jazzowy z plejadą
gigantów muzyki ambientowej, monumentalnego dzieła solowego 24
Preludes & Improvisations (2017, Decca Classics) nawiązującego
formą do DWK J.S. Bacha, czy radykalnego Experiment: Penderecki
(2012, Decca Classics) powstałego we współpracy z samym
kompozytorem, dającego skuteczny asumpt do artystycznego dialogu
między światem jazzu i muzyki nowej.
Laureat nagrody „O!Lśnienia”
Onetu, regularnie wyróżniany przez Gazetę Wyborczą,
Rzeczpospolitą, Jazz Forum czy RadioJAZZ.FM, wielokrotnie
nominowany do nagrody „Fryderyk” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.
Absolwent Berklee College of
Music oraz Wydziału
Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Najnowsze, czwarte
wydawnictwo solowe Pianohooligana pt. Critique of Swing in Two
Parts to zarazem analityczne i pełne
ciepła spojrzenie na zjawisko swingu, kwestionujące jego
dotychczasowe, potoczne znaczenie.
Zawsze mam wątpliwości,
używając słowa „geniusz”, ale w przypadku Piotra byłoby to
uzasadnione. Poświęcił swoje młode życie muzyce i dążeniu do
doskonałości.
Po prostu uważam,
że to wspaniały pianista, kompozytor i muzyk, jeden z
najlepszych, z którym kiedykolwiek grałem, a dodajmy, że grałem
z każdym od Herbiego Hancocka do Horace’a Silvera.
Randy Brecker
Wybitny pianista i kompozytor
[…]
Bardzo zdolny młody
człowiek, obdarzony szaloną wyobraźnią. Umie wykorzystywać
wnętrze fortepianu, używając pałeczek, i zagrać na
fortepianowych strunach wariację na temat "Polymorphii". Potrafi
zrobić coś, czego ja bym chyba nie potrafił.
Krzysztof Penderecki
Niezwykle dojrzały
pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna
pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do
ruszenia.
Zbigniew Namysłowski
Aby tworzyć
muzykę na poziomie trzeba być więcej niż utalentowanym... Jestem
pewien, że ten młody człowiek stanie się światowej klasy
muzykiem i dostarczy nam niezapomnianych muzycznych wrażeń.
Vladyslav 'Adzik' Sendecki
podziękowania dla firmy YAMAHA